Saturday 10 November 2007

Birthday : 50 yold

Today I am 50 years old.
Is it a different day in my life ? I do not think so. I am approaching the end, yes, but aren’t we approaching every day the end ? I am not feeling older, I am just less young. Like it is usually said : we are not anymore twenty years old.

Already more than twenty-seven years living in Belgium. Compared to the twenty-two lived in Spain it could be said that I am more Belgian than Spaniard. Nevertheless, the roots are powerful. When I am asked about my country I directly think, without any kind of doubt : Spain.

In the other hand, I am really not a classical Spaniard ambassador. I am not spreading the pros and certainly not the contras. I have the feeling that I love Spain in a privately way. I keep it in my heart. I like the smells, the light, the sounds, the sky, …. I am sure this has a connexion with my childhood.
Unfortunately landscape has changed very much and the remembering I have from some places does not correspond anymore to the view I receive today. Live is changing.

When I left Spain, I left in a certain way my family, my friends, but especially my youth, more or less light-hearted.
In Belgium I founded a family, my family. I have a spouse and two children whom I love on top of everything.

....
















Aujourd’hui j’ai 50 ans.
Est-ce un jour différent dans ma vie ? Je ne le pense pas. J’approche la fin, oui, mais n’approchons-nous pas la fin tous les jours ? Je ne me sens pas plus vieux, je suis simplement moins jeune. Comme on dit d’habitude : nous n’avons plus vingt ans.

Cela fait déjà vingt-sept ans que j’habite en Belgique. Comparé aux vingt-deux ans vécus en Espagne on pourrait dire que je suis plus belge qu’espagnol. Néanmoins, les racines sont puissantes. Quand il m’est demandé de parler de mon pays, je pense directement, sans l’ombre d’un doute, à l’Espagne.

De l’autre côté, je ne suis pas un ambassadeur classique de l’Espagne. Je ne fais pas de louanges pour et certainement pas contre. J’ai l’impression que j’aime l’Espagne d’une manière privée. Je l’ai dans mon cœur. J’aime les odeurs, la lumière, les sons, le ciel, …. Je suis certain que tout cela a une connexion avec mon enfance.

Malheureusement le paysage a beaucoup change et les souvenirs que j’ai de certains lieux ne correspondent plus à la vue d’aujourd’hui. La vie change.

Quand j’ai quitté l’Espagne, j’ai quitté en quelque sorte ma famille, mes amis, mais surtout ma jeunesse, plus ou moins insouciante.
En Belgique j’ai fondé une famille, ma famille. J’ai une épouse et deux enfants que j’aime par-dessus tout.

No comments: